Pyhän Andreaksen herättely

Pyhän Andreaksen herättely
Paina kuvaa

15.8.12

Candelarian Neitsyestä


Candelarian basilikalle
johtavan kadun koristelua
Kanariansaarilla on nyt se aika vuodesta, jolloin juhlitaan mm. sadonkorjuuta ja siihen liittyviä pyhimyksiä.

Ennen roomalaiskatolisen uskonnon tuloa saaristoon, alkuperäisväestö vietti juhlaa nimeltä Beñesmen. Se oli sadonkorjuun ja jumaluuksien kunnioitusjuhla. Ihmiset vaelsivat pitkiä matkoja juhlapaikoille.

Nykyaikaiset saariston asukkaat jatkavat vanhaa vaellusperinnettä kulkemalla pitkiä matkoja esim Candelariaan Tenerifellä. Harvat muistanevat, että perinne on ollut olemassa jo ennen kristinuskon tuloa saarelle.

Candelarian musta Neitsyt Tenerifellä on saariston suojelija. Hänen juhlansa on kaikista tärkein. Samalla se on kirkollinen juhla Neitsyt Marian, Jeesuksen äidin, ylösnousemuksen muistamiseksi.

Candelarian Neitsyen toinen juhla on helmikuun 2. päivä, kynttilän päivä ja Neitsyt Marian puhdistautumispäivä.


Neitsyen löytyminen taiteilijan (Dimas Coello) silmin.
 Taulu on basilikan sisätiloissa.
Alapuolella kävijöiden Neitsyelle tuomia kukkia

Neitsyt tuli mereltä
Candelarian Neitsyt ajautui 1300-luvun lopulla rantaan nykyisen Güímarin kunnan alueella. Saaren alkuperäisasukkaat, Güímarin kuningaskunnan vuohipaimenet, tapasivat hahmon rannalla. Tälle paikalle on myöhemmin pystytetty risti. Candelarian Neitsyt kirkollistettiin nimittäin vähitellen.

Tummaihoista neitsythahmoa säilytettiin 52 vuotta alueen silloisen kuninkaan talviasuinpaikassa. Tämä Chinguaron luola oli alueen ns. hallinnollinen keskus. Tosin sekin on kirkollistettu, ja paikalle rakennettiin aluksi fransiskaanimunkkien kappeli, joka sortui ja poistettiin. Nykyään siellä on pieni, hyvin moderni kappeli.

Lanzarotella kasvanut ja kristityksi kastettu, entinen orja, Anton Guanche, kertoi Güímarin kuninkaalle, että nainen on Jeesuksen äiti, Neitsyt Maria, Taivaan ja Maan tukija, guanchien Chaxiraxi. Vähitellen hahmo siirrettiin Achbinicon luolaan Candelariassa, mikä oli kuningaskunnan uskonnollinen keskus siihen aikaan.

Vähitellen saarella tapahtuneet hallinnolliset uudistukset saivat aikaan sen, että Achbinicon luola, San Blasiksi kutsuttuna, jäi Candelarian kuntaan ja löytymisranta Güimarin kuntaan.

Kuka Neitsyt oli ja mistä hän tuli
Jean IV Bethencourt
Neitsyen alkuperästä on paljon erilaisia teorioita. Eräs niistä on se, että patsaan toi saaren vesille 1400-luvun alussa täällä liikkunut normandialainen Jean IV Bethencourt. Tämän herran perimmäisena tarkoituksena kerrotaan olleen eräänlainen ”ristiretki”. Kun sitten guanchit vähitellen tulivat kosketuksiin kristinuskon kanssa, heidät oli helpompi valloittaa.

Tosin tarina Neitsyestä menee joidenkin kirjoittajien mukaan aivan toisenlaiseen maailman kuin mitä kirkossa kerrotaan nykyään. Niissä yhteyksissä puhutaan Maaäidin ja Auringon kunnioituksesta ja palvomisesta. Rituaaleja taaksepäin seurattaessa ja Neitsythahmon väriä tutkittaessa, on todettu, että varhaisissa Maaäidille omistetuissa yhteyksissä musta kivi oli tärkeä. Eräs näitä varhaisia mustia Maaäidille omistettuja kiviä on esim nykyinen Kaban kivi, jota muslimit palvovat. – Muualla mustan kiven symboolinen palvonta siitryi mustaihoisen, Maaäidin värisen naishahmon palvontaan. Usean mustan neitsyen sisällä säilytettiin mustaa kiveä. Tosin nämä kivet ovat useimmiten hävinneet.

Ignacio Reyes García niminen tenerifeläinen kansantieteen tohtori yhdistää mustan Neitsyen Egyptiläiseen Isis kulttiin, joka tuli vähitellen Pohjois-Afrikan kautta Kanarian saarille. Candelarian Neitsyen juhlat liittyvät myös Canopus tähden näkymiseen saariston taivalla. Tämä tähti ei yleensä näy pohjoisella pallonpuoliskolla,ainostaan tiettyyn aikaan vuodesta Kanarian taivaalla.

Tiedot Jean IV Bethencourtista kertovat hänen olleen perehtynyt Temppeliritareiden perinteisiin ja käytäntöön.

Bronssinen Neitsyt
San Blasin kappelissa
Neitsyt palaa merelle
Candelarian Neitsyttä säilytettiin useassa eri paikassa, tosin pääasiallisesti Candelariassa. Saaren kuninkaat ja myöhemmin saaren uudet herrat tulivat Candelariaan Neitsyttä tapaamaan. Paavi Clemente julisti hänet saariston suojelijaksi jo vuonna 1599.

Rankkasade- ja tulvayönä 1826 Neitsyt ajautui takaisin mereen, arvellaan. Uusi valmistui 1827. Tosin tämä uusi oli aivan toisennäköinen kuin entinen.






Candelarian Neitsyt
Santa Úrsulan kirkossa Adejessa






Santa Úrsulan kirkossa Adejessa on neitsythahmo, jonka sanotaan olevan kopio alkuperäisestä Neitsyestä. Toisten mukaan se on alkuperäinen. Tämän neitsythahmon sisältä on löytynyt ”kivi”.

San Blas kappelin takaseinällä olevan bronssinen hahmo on hyvin samannäköinen kuin Santa Úrsulan hahmo.

Santa Úrsulan neitsyessä on muistoja vanhoista tavoista kertoa Maaäidistä. Sen tukkaa ei esim. ole piilotettu vaatteen alle, vaan laitettu kuudelle letille. Tämä neitsyt kantaa vasemmassa kädessään vihreää kynttilää. Vihreä kynttilä oli käytössä juhlallisuuksien yhteydessä aina 1800-luvun alun vuosikymmenille. Omalla tavallaan vihreän kynttilän perinne on jatkunut Güímarissa, missä Socorron Neitsyen juhlassa kannetaan vihreitä rosmariinia tai basilikaa.

Paavi vahvisti Candelarian Neitsyen aseman saariston suojelijana lokakuun 13. Vuonna 1889. Candelarian Neitsyesta tuli Espanjan valtakunnan viides ja Kanarian saarten ensimmäinen ”mariaaninen” eli Neitsyt Marian palvontakulttiin kruunattu neitsythahmo.

Kesti kauan ennen kuin Neitsyt sai arvoaan vastaavan kirkon, mikä tapahtui vuonna 1959, jolloin nykyinen basilika otettiin käyttöön.

Candelarian Neitsyen vaatekaapista
Samoin kuin grancanarialaisella kolleegallaan Terorin Neitsyellä on myös Tenerifen Candelarian Neitsyella mahtava vaatekaappi.
Näistä näyttävimmät ovat hänen viittansa, joita vaihdetaan eri juhlallisuuksiin sopivaksi
Siniset viitat: useita sinisävyisiä (sininen, tummansininen, turkoosi, taivaansininen jne ...) Tämä taivaansininen on KanarianSaarten hinduyhteisön lahjoittama.
Punaiset viitat: useita punasävyisiä (kirkkaanpunainen, tulenpunainen, tummanpunainen jne.) Jotkut näistä viitoista on lahjoittanut Candelarian dominikaaniryhmä, samoin kuin  KanarianSaarten hinduyhteisö.
Vihreät viitat: Kaksi samanväristä vihreää viittaa. Toisen näistä on lahjoittanut yksityinen perhe, joka asui ennen Garachicossa.
Violetti viitta, joka on samalla "katumusajan viitta".
Lohenvärinen viitta
Valkoisia viittoja, joissa on kultainen kirjonta (norsunluun värinen, beige jne.)
Kullanvärinen viitta (Neitsyen alkuperäinen viitta)
Ruskea viitta
Kultainen viitta
Fuksian/verenpisaran värinen viitta, joka tunnetaan myös 15. elokuuta viitan nimellä.  Tämän viitan lahjoittaja on tuntematon henkilö. Kysymyksessä on arvokas samettiinen viitta. Sitä reunustaa kultainen elokuun 15. päivän juhlallisuuksiin liittyvä kirjonta.
Vaikka viittoja on useita, on hameita ainoastaan kaksi; perinteinen kultainen ja valkoinen.
Vaateiden lisäksi hänellä koruja ja kaksi kruunua.

Basilika ja tori korsisteltuina juhlia varten
Neitsyen juhlat
Candelarian Neitsyen juhlat yhdistettiin kahteen ”pakanalliseen” perinteeseen. Helmikuun alussa, 2. päivä juhlittiin ennen ns. Imbolc juhlaa, joka liittyi mm. Valon odotukseen. Candelaria puolestaan on Candela, eli kynttilän juhla. Sekin liittyy valon odotukseen.

Juhlan kirkollinen tausta on juutalaisesta perinteestä johtuva puhdistautumispäivä. Poikalapsen synnyttänyt äïti joutui tulemaan temppeliin 40 päivää synnytyksen jälkeen ollakseen taas "puhdas.", nïn myös Neitsyt Maria.

Elokuun juhla on kirkollisesti Neitsyt Marian ylösnousemisjuhla (asención). Se haluttiin liittää saarilla tämän aikaisemmin mainitsemani Beñesmen juhlan aikaan..
Hierrolainen
Candelarian Neitsyt

Candelarian Neitsyt maailmalla
Kanariansaarilla on muitakin Candelarian Neitsyitä ja hänelle omistettuja kirkkoja.
Gran Canarialla Candelarian Neitsyt on kuntien Ingenio ja Moya pyhimys- Hän on myös Teldessa sijaitsevan kaupunginosan nimeltä Tara suojelushahmo.
Lanzarotella on Tías ja Tinajo nimisissä kunnissa Candelarian Neitsyt, samoin La Graciosan Caleta de Sebossa.
Fuerteveturalla Candelarian Neitsyt löytyy La Olivan kunnasta
La Palmalla Candelarian Neitsyt löytyy kolmesta paikasta, Santa Cruz de la Palmasta, Los Llanos de Aridanesta ja Tirajafesta.
La Gomeralla Candelarian Neitsyt löytyy Chipudesta.
El Hierrolla Candelarian Neitsyt on La Fronteran kunnan suojelupyhimys

Kerrotaan, että kun Kristoffer Kolumbus tuli Amerikan mantereelle, hänellä oli mukanaan musta Candelarian neitsythahmo Kanariansaarilta.

Vähitellen Candelaria kultti levisi valoittajien mukana Etelä-Amerikkaan. Eräs kuuluisimmista Candelaria hahmoista löytyy Boliviasta, Copacabanasta Titicaca järven rannalta. Candelarian kirkko sijaitsee vastapäätä inkojen entistä pyhää paikkaa, Tiahuanacoa, missä musta kivi oli palvonnan kohde. Nimi Copacabana on käännettynä ”kallis kivi”.

Muita Candelarian neitsyitä ovat Venezuelan, Cuban ja Meksikon Candelariassa olevat neitsyet.

Tässä valmistellaan paikka
kanarialaiselle painille
Juhlan viettoa
Elokuun juhlallisuudet alkavat 13. päivä, jolloin omistaudutaan perinteille. Basilikan aukiolla lauletaan ja tanssitaan kanarialaisen kansamusiikin tahdissa. Perinteisiin pukuihin puettuja esiintyjiä on kaikilta saarilta. Torille valmistetaan muodoltaan pyöreä hiekotettu alue, jossa sitten on kilpailu, kanarialainen painiottelu –Lucha Canaria.

Elokuun 14. päivä on sadonkorjuujuhla – romeria. Vuonna  2012,  pyydettiin kukkien asemasta Neitsyelle lahjoittamaan ruokaa varattomilla. Ruokaa kertyi 5000 kg.

Neitsyt on jo basilikassa sijoitettu erikoiselle kantotelineelle, jota käytetään tässä yhteydessä. Nyt hänet tuodaan ulos basilikasta. Kantamisjärjestys, eli kuka kantaa missäkin, on tärkeä. Aluksi, basilikan sisälla, kantajat telineelle saakka ovat dominikaaneja, jotka ovat vastuussa kirkosta ja Neitsyen hyvinvoinnin huolehtimisesta. Tässä vaiheessa Neitsyt on basilikan sisällä kantotelineella ja hänen kunniakseen pidetään nyt messu.

Basilikan ovelle Neitsyt pääsee hallintoväen voimin. Basilikan ulkopuolella hän on guanchien Neitsyt. Tämän jälkeen uhrilahjat, vihannekset, hedelmät ja muut tuotteet tuodaan Neitsyelle. Niiden antajat ovat pukeutuneet perinteisiin asuihin.






Guanacinäytelmälle valmisteltu alue.
Taustalla Guanchikuninkaiden patsaat


Seuraavaksi jälkeen guanchit esittävät torilla näytelmän, joka kertoo Neitsyen löytämisen vaiheista yli 600 vuotta sitten. Neitsyt kannetaan Candelarian satamassa olevan Pozo del Virgen – eli Neitsyen kaivolle. Ennen pyhiinvaeltajat joivat Candelariaan saavuttuaan vettä tästä kaivosta. Kantamisvaiheen aikana lauletaan Neitsyen hymniä. Kun Neitsyt on palannut takaisin torille, hänet sijoitetaan entisen kunnan virastotalon eteen kuuntelemaan Marian ylistyslaulua sen parveella laulettuna  Tämän laulun jälkeen Neitsyt aseteaan sellaiseen asentoon, että hän voi nähdä itselleen omistetun ilotulituksen.

Elokuun 15. päivä on omistettu Neitsyen kirkolliselle palvonnalle. Basilikassa on päivän mittaan useita Messuja. Saarnaaja on Tenerifen hiippakunnan piispa. Läsnä on pyhiinvaeltajien ja tavallisten uskovien kansalaisten lisäksi protokollan mukaan Espanjan kruunun edustaja ja Kanarian saarihallituksen presidentti.

Tämän jälkeen Neitsyt kiertää vielä Basilikan edessä olevan torin, ennen kuin hän palaa/kannetaan tavalliselle paikalleen alttariseinässä olevaan tilaan.

Etsin videota elokuun juhlallisuuksista. Valitettavasti en onnistunut löytämään. Sen sijaan löysin pienen videon helmikuun 2011 juhlista. Siitä Neitsyt kannetaan ulos basilikasta. Tilanne on kutakuinkin samanalainen myös elokuun juhlallisuuksissa.

Elokuu 2012,© Gracia Penttinen. Artikkelin  vapaa jakaminen on sallittu, niin kauan kuin sen teksti säilytetään kokonaisuudessaan ja sisältöä muuttamatta,  ja jos sen kirjoittaja - Gracia Penttinen - ja tämä blogisivu mainitaan

Muita Candelarian Neitsyeen liittyviä juttujani.






Inga kommentarer: